115 0
Glenn Domanova metoda

Domanova metoda

„Nejlepšími učiteli pro malé děti jsou jejich rodiče.“

S narozením syna a všemi aktivitami okolo jsem začala hledat způsob, jak co nejefektivněji vzdělávat dvouletou Marianku. Již dříve jsem v různých videích zahlédla výuku mluvení pomocí kartiček, ale nijak mě to nezaujalo. Spíš to vypadalo jako čtení. Dítě v roce vidí kartičku a říká, co je na ni napsáno. Dnes to vnímám jako naučenou vizuální podobu toho slova, místo obrázku…

Ráda bych dceru více rozmluvila a shodou několika náhod jsem teď poznala několik lidí, kteří mi sami poradili, ať tuto metodu vyzkouším, že se jim osvědčila. A tak jsem začala pátrat. Přečetla pár článků, diskuzí, shlédla pár videí a tady jsou mé dojmy.

Metoda doktora Glenna Domana může dítěti od velmi raného věku, cca od 3 měsíců, pomoci naučit se číst a dá mu kvalitní základy v oblastech matematiky a encyklopedických znalostí ve velmi raném věku.V praxi to znamená, že dítěti ukazuji zajímavý obrázek s doprovodnými informacemi. Je dobré si předem vytvořit několik tematických okruhů. Doktor Doman doporučuje vytvořit alespoň 15 kartiček k danému tématu a ke každé z nich vytvořit 10 informací či faktů. Třikrát denně by se pak dítěti mělo ukázat 5 kartiček po dobu 5ti dnů v řadě. Každý den se přečte jiná informace k danému obrázku. Dítě ji tedy ten den slyší 3x. Šestý den se jedna kartička odloží a nahradí se jinou. A každý další den taktéž. Tento postup jsem našla na EducationalToysPlanet.com, určitě jej vyzkouším, jaký to mělo efekt u nás. Kartičky si můžeme postupně doplňovat a vyrábět doma sami. Můžu tak operativně reagovat na to, co Marianu zajímá a co se chce „učit.“

Zajímavým poznatkem pro mě bylo, jak rychle se musí dítěti věci ukazovat. Vždy jsem si myslela, že je dcera nesoustředěná a budu mít problém ji u čehokoliv udržet. Čtení knížek spíš vypadalo jako rychlootáčení stránek. Ani u obrázků nedokáže zůstat dlouho. Podle Domana je to ale typické chování a právě rychlým střídáním kartiček a rychlým podáváním informací zůstane dítě soustředěné, informace si ukládá a čeká, co přijde dalšího.

Není důležitá ani tak volba kategorií, slovíček, či podpůrných informací, děti si to nebudou v takhle raném věku pamatovat. Důležitý je ten čas strávený s dítětem. To se učí soustředit se na to, co říkám, co ukazuju, zajímá se o nové věci, poslouchá, sleduje a trénuje si mozek. Kartičky lze připravit i formou prezentace na počítači, ale u těch nejmenších bych na to děti asi neučila. Fyzický čas strávený s rodičem je důležitější.

domanova-metoda

Pokud dítě přestane tato aktivita bavit, mělo by se přestat. Z nejrůznějších zdrojů a zkušeností maminek jsem zjistila, že se nemá dítě nutit. Bude to kontraproduktivní s naprosto opačným efektem. Dokud je to hra a zábava, buduju v něm přesně ten pocit, který tam potřebuju zanechat. Učení je zábava a chci se učit. Raději kratší dobu opakovaně. Takže směle do výroby kartiček.

Co máte vyzkoušeno vy? Využívala jste některá tuto metodu?

Až se po pár týdnech „učení“ dobereme nějakému kloudnému záběru, dám vědět výsledky:) Pokud by to stálo za to, možná to natočíme pro další maminky, tak nám držte pěsti:)

Odborné informace na téma Domanova metoda jsem čerpala zde:

Rane-vzdelavani.cz s odkazy na karty s možností stažení zdarma

Spomocnik.rvp.cz

Domanmom.com Základní kartičky zdarma ke stažení i potřebné informace k výuce

 

Štítky: ,
O autorce:

Jsem jednatelkou společnosti Just Media s.r.o., lifestylová bloggerka a máma. Fascinuje mě svět sociálních sítí, budování značky, marketingové strategie a business coachingu. Miluji svou rodinu, cestování, sport a diy projekty.

PODOBNÉ ČLÁNKY

Zanechte Váš komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

Buďte se mnou v kontaktu!

Najdete mě zejména na těchto sociálních sítích:

Přihlašte se k newsletteru.

Můj Instagram

LenkaKaclova